Bland rötter & sten i Tiveden

Packade ryggsäcken på fredagen med planer på att vara borta två nätter, med mycket fotande i Tivedens nationalpark. Anlände på fredagkväll och hängde på mig ryggsäcken och började vandringen bort till Käringudden som ligger knappt 4km nordväst om ingång till nationalparken. Hittade en fin tältplats med eldstad och utsikt över sjön Stora Trehörningen, satte upp tältet och tog sedan ett svalkande bad innan det blev middag och jag passade senare på att foto en vacker solnedgång.

Natten blev lång för det kändes som jag blev biten av osynliga mygg hela tiden, det ända jag såg var tre flugor i tältet som inte störde mig. Tror jag lyckades få max 3 timmar sömn och klockan 04:00 hade jag packat ihop igen och så gott som bestämt mig för att åka hem.

Jag planerade ut rutten för dagen och bestämde mig för att gå in i nationalparken och ta den långa vägen runt tillbaka till ingången för att sedan bestämma om jag ska åka hem eller ta en natt till, efter att ha gått ca. 1 timme började jag bli riktigt trött på alla stenar, rötter och små berg som hela tiden ska bestigas och sedan nästan kanas nerför, det tog lång tid att ta sig framåt med full packning och humöret var inte på topp.

Jag kom tillbaka till parkeringen och ingången vid 11:00 och då var jag så pass trött så jag funderande inte på att stanna kvar, även om jag var lite nyfiken på vad som fanns på andra sidan Stora Trehörningen.

Vandringsleden tror jag passar bra för endags vandringar med lätt packning, leden är ganska tuff och går inne i skog på hård mark med mycket stenar och rötter som är lätta att snubbla över, fast det är en vacker led förbi många små sjöar och bad vid Vitsand är att rekommendera. (går bra att åka bil dit).

DAG 1

tiveden-dag1

DAG 2